Udflytterbørnehaven Peters Hus

Vi er en udflytterbørnehave med to stuer: Plysstuen og Grislingstuen, der er opkaldt efter de kendte figurer fra eventyrene om dyrene i 100 Meterskoven. Og Peters Hus ligger netop ved en skov; Bidstrupskovene i landsbyen Avnstrup, tæt på Hvalsø.

I skoven lærer vi at passe på naturen og lærer forskellige dyr og planter at kende. Opdager vi noget nyt, vi ikke kender, søger voksne og børn sammen viden i bøger eller på nettet og finder ud af, hvad det er. Vi leder efter dyrespor, smager bær, bygger huler, lytter til gøgens kukken, fisker efter haletudser i søen, balancerer hen ad træstammer, springer mellem træstubbe, leger bjergbestigere op ad de stejle skrænter og besøger naturlegepladsen, der ligger lige i nærheden.

Vi har også vores egen ”legeplads” i form af en stor, indhegnet have med rig mulighed for at fordybe sig i leg. Her smager børnene på frugt fra frugttræerne og dyrker grøntsager og krydderurter i køkkenhaven. Og børnene er med til at tilberede høsten fra haven over ilden i vores bålplads. Haven omkranser hele huset, hvor vi holder til. Inde i huset har vi gode faciliteter, men vi bruger dem ikke så ofte som haven. For i Peters Hus er naturen og udelivet i centrum for vores pædagogiske arbejde.

Vi bruger busturen pædagogisk

Busturen tager cirka en time og er en vigtig del af vores pædagogiske arbejde. Vi bruger tiden konstruktivt, blandt andet til at støtte børnene i at skabe relationer. Derfor har alle børn faste pladser i bussen. De sidder sammen med en ven eller en potentiel ven afhængigt af barnets behov og sociale kompetencer.

Om morgenen lytter børnene til historier i højtalerne eller leger med sidekammeraten. På vej hjem om eftermiddagen har vi stilletime. Her er der mange, der sover og fordøjer dagens mange indtryk.

Struktur og fri leg

Livet i en udflytterbørnehave kræver, at børnene hjælper til og kan tage vare på sig selv og sine egne ting. Det kan børnene hos os, fordi vi har en struktureret hverdag. Børnene ved, hvordan dagen ser ud, og hvornår de skal hvad. De lærer hurtigt at lytte og følge beskeder. Derfor kan de for eksempel løbe relativt frit i skoven mellem faste pejlemærker, som de kender. Vores struktur giver børnene frihed – også frihed til at lege.

I Peters Hus får dit barn lov til at fordybe sig i fri leg, der styrker barnets fantasi og kreativitet. Vi har også pædagogiske aktiviteter, hvor vi sammen øver os i det, der er svært – og hvor børnene samtidig bliver anerkendt for deres forskellige styrker. Hos os får dit barn lov til at udforske sin personlighed.

Vi giver børnene frihed til at udfolde sig – inden for nogle meget strukturerede rammer. For en forudsigelig dagligdag gør børnene trygge. Sådan sikrer vi, at børnene trives i den fri leg, som er så vigtig for barnets udvikling.” – pædagog i børnehaven Peters Hus.

skov

Efterår