Vuggestuen Honningkrukken

Honningkrukken er en mindre vuggestue på Indre Østerbro med fire stuer, der er opkaldt efter de kendte figurer fra fortællingerne om dyrene, der bor i 100 Meterskoven: Kængustuen, Plysstuen, Tigerstuen og Grislingstuen.

Stuen er dit barns trygge rum, men døren til stuen er sjældent lukket. De åbne døre motiverer til nysgerrighed og fysisk udfoldelse på gangene, der er indrettet til leg – og hvor vi har et stærkt fællesskab mellem både børn og voksne i hele vuggestuen. Men faktisk tilbringer vi en stor del af hverdagen udendørs.

Hos os lærer børnene fra helt små at mestre udelivet. Vi udforsker den nære natur på vores dejlige legeplads eller på en tur til det grønne i lokalområdet. Når vi er på tur, kommer børnene ud af klapvognen og ned i græsset, hvor vi kigger på myrer, samler grene, studerer bladenes farver og mærker barken på træerne. Vi har altid et pædagogisk sigte med vores udeliv, og når vi er udenfor, er det på børnenes præmisser.

Nærvær i børnehøjde

Her i Honningkrukken er nærvær med de små det vigtigste. Nærværet mærker vi alle tydeligt på den ro, der er om børnene. Roen skyldes blandt andet, at hver enkelt dag forløber efter børnenes behov.

Vi skaber også nærvær ved at tillægge dagligdagens gøremål værdi; hos os skal intet bare overstås. Selv det at bevæge sig fra A til B kan ske på et pædagogisk grundlag, så dit barn får en god og udviklende oplevelse.

Nærværet ses også fysisk i institutionen ved, at alt sker i børnehøjde. Ikke bare møbler, håndvaske og legetøj er i børnehøjde – det er vi voksne også. Vi er altid nede på jorden sammen med børnene, også udenfor, også i regnvejr. Derfor sker det, at vi alle bliver våde af vandpytter eller beskidte af jord, men vi vil hellere skifte børnenes tøj end fortælle dem, at de ikke må udforske verden og udvikle sig. I Honningkrukken må dit barn gerne tage tøjet af, gå med bare tæer og sanse naturen. Når børn sanser gennem kroppen, lærer de sig selv at kende.

Vi engagerer og udvikler os

Flere medarbejdere i Honningkrukken har været her i mange år - nogle i mere end 15 år – mens andre er helt nye. De nye, som kommer til, er medvirkende til, at vi hele tiden udvikler vores pædagogik til fordel for børnene. Og de, som har været en del af Honningkrukken længe, er her, fordi vi har det godt med hinanden. Vi har et åbent miljø mellem medarbejderne, og vi er gode til at koordinere og samarbejde på tværs af stuerne.

Vores medarbejdere er enormt engagerede, og mange har været her længe. Det fortæller mig, at de er glade for at være her – og den glæde mærker børn og forældre. Vi oplever, at mange familier kommer igen med både deres andet og tredje barn.” – Kristina Cramer Jensen, leder i 100 Meterskoven.

leg

Billede: Vuggestuens Legeplads