Hvorfor vælge os?

Er det vigtigt for dig, at dit bybarn får tæt kontakt til naturen? Vil du sikre, at dit barn er omgivet af nærværende voksne i trygge rammer? Ønsker du, at dit barn får frihed til at lære sig selv at kende – og samtidig lærer at indgå i fællesskaber? Så læs mere om 100 Meterskoven, hvor naturen, kroppen og sanserne i centrum.

Vores vuggestue Honningkrukken skaber tryghed for de mindste i faste lokaler tæt på Østre Anlæg og Søerne, mens vores børnehave Peters Hus er en udflytter, der hver dag slipper de større børn fri i den vilde natur tæt på Hvalsø, som nabo til Bidstrupskovene.

tur

Billede: Honningkrukken på tur
”I vuggestuen er vi udenfor hver dag. Vi støtter børnene i at lære naturen at kende på deres egne præmisser, så udelivet altid er pædagogisk og med udgangspunkt i det enkelte barns behov. Børnene lærer at begå sig udendørs i al slags vejr fra de helt små.” – pædagog i vuggestuen Honningkrukken.
vandpyt

Billede: Nærvær i Honningkrukken
”Nærværet med de helt små kommer først. Vi er altid nede på jorden i øjenhøjde med børnene, både indendørs og udendørs. Så når børnene sætter sig midt i en vandpyt, sidder vi voksne også i en vandpyt.” – pædagogmedhjælper i vuggestuen Honningkrukken.

skov

Billede: Skoven i Peters Hus
”Det her er virkelig det gode børneliv. Børnene udforsker, hvem de selv er. Samtidig bliver de en del af et fællesskab, hvor de lærer at rumme hinandens forskelligheder. De har forskellige styrker, og det er okay. For det, man ikke selv kan endnu, får man plads og støtte til at øve sig i.” – pædagog i børnehaven Peters Hus.
have

Billede: Haven i Peters Hus
”100 Meterskoven er bare et dejligt sted. Klyngens naturfaglige profil kan virkelig mærkes i 100 Meterskoven, hvor de dygtige medarbejdere har gjort naturen til kernen i stort set alt.” – Rikke, klyngeleder i Kongeriget ved Søerne.
udenfor

Billede: Legepladsen i Honningkrukken
”Vi har stort fokus på sansemotorik. Det betyder for eksempel, at børnene får lov at tage skoene af og mærke sand, vand, græs og grus under fødderne. For når de sanser gennem kroppen, lærer de deres krop og sig selv at kende.” – pædagog i vuggestuen Honningkrukken.