Kost

I 100 Meterskoven får dit barn serveret lækker, sund og økologisk mad hver dag. Vores to dygtige køkkenmedarbejdere tilbereder langt det meste af maden fra bunden. De sammensætter og varierer maden, så børnenes smags-, duft- og synssanser pirres og udfordres.

Økologi, sundhed og madglæde

Vores økologiprocent i både vuggestuen og børnehaven ligger mellem 90 og 100 %. Vi forsøger også at tage højde for, hvilke råvarer der er i sæson, og vi køber så vidt muligt danske råvarer.

Vi går op i at sikre dit barn ernæringsrigtig kost. Vi tror på, at vi kan være med til at give børnene sunde kostvaner ved, at de tidligt i livet oplever glæden ved sund mad, som smager godt og spises i rart selskab. Derfor er vi medarbejdere bevidste om at skabe en hyggelig og rolig atmosfære ved måltidet. Vi taler med børnene om maden og sørger for, at alle børn ved bordet bliver set og hørt. Vi styrker børnenes madmod ved at agere rollemodeller og selv spise med, og vi motiverer børnene til at smage ny mad uden at presse.

Børn kan selv

Hos os er måltiderne en vigtig del af dit barns udvikling mod at blive selvhjulpent. Vi støtter de mindste børn i at spise selv med ske og gaffel. Når de bliver større, lærer de at skænke mad og vand op, smøre pålæg på brødet og skære maden ud. Derudover lærer børnene også mange sociale normer at kende: Vi sender maden rundt til de andre ved bordet og siger ”værsgo” og ”tak”.