Pædagogikken i dit barns hverdag

Sansemotorik og udeliv

I 100 Meterskoven vægter vi udelivet højt. Udelivet giver dit barn frihed til at udfolde sig og blive udfordret, der hvor det kan være svært. Børn tumler, hopper, danser, springer, kravler op, hopper ned, falder, rejser sig igen, snurrer rundt og løber videre. Hvis de får lov – og det får de i 100 Meterskoven.

Naturen er et fantastisk rum for dit barn til at udvikle sin motorik og stimulere sine livsvigtige sanser. Jo flere sanselige erfaringer børnene gør sig, jo flere forbindelser skaber de i hjernen. Sådan skaber vi et solidt fundament for fremtidig udvikling og læring.

Fællesskaber og fri leg

Børnene indgår i forskellige fællesskaber. Nogle gange er de opdelt efter stue, nogle gange er de opdelt i mindre udviklingsgrupper på tværs af stuerne, og nogle gange er alle børnene samlet. De foranderlige fællesskaber styrker børnenes sociale kompetencer, så de lærer at skabe relationer.

Af samme grund vægter vi fri leg højt. Den frie leg mellem børnene er utroligt vigtig for barnets udvikling. For børn lærer også af børn og er hinandens rollemodeller. I den frie leg er vi voksne altid klar med støtte til dem, der har brug for ekstra støtte til at få legekammerater.

I både fællesskaber og fri leg er de voksne understøttende aktører, så vi sikrer at børnene har gode betingelser for at udvikle nye kompetencer.

Selvhjulpenhed og hjælpsomhed

I 100 Meterskoven mener vi, at det er en grundlæggende dyd at hjælpes ad. Vi viser børnene, hvordan de kan hjælpe hinanden og trøste en ven. Samtidig har vi stort fokus på selvhjulpenhed. Det betyder blandt andet, at dit barn lærer at rydde op efter sig selv, tage sit eget tøj af og på, pakke sin egen rygsæk og så videre; afhængigt af barnets alder. Selvhjulpenhed giver børnene en god ballast, så de bliver kompetente til at mestre det moderne liv. Ligesom følelsen af at kunne mestre noget er medvirkende til at styrke børnenes selvværd.

gåtur

Fisketur